FOS:n perinteinen asiantuntijaseminaari syventyi rajaliikenteeseen

in

Rahtiliikenteen rajanylitysten parantaminen tuo tuntuvia säästöjä Sadat kuljetusyksiköt ylittävät Suomen ja Venäjän rautatierajan luotettavasti ja nopeasti, mutta erilaisten ongelmien vuoksi rajanylitys evätään vuosittain 500 vaunulta. Tämä on pieni osuus kokonaiskuljetusten määrästä, mutta jolla on merkittävä taloudellinen vaikutus, kun huomioidaan välittömät kustannukset kuten henkilöstökulut, kuljetusten korjaukset sekä seisovan rahdin arvo ja sille juokseva korko. Rajanylityksen haasteista keskusteltiin Suomen, Venäjän ja IVY-maiden välisiin rautatiekuljetuksiin erikoistuneen logistiikkayhtiö Freight One Scandinavian seminaarissa, joka kokosi yhteen Suomen ja Venäjän rautatierahtiliikenteen keskeiset päättäjät. ”Rajalta palautusten välttäminen toisi vähintään 5 miljoonan euron säästöt, jotka jäävät Suomeen ja parantaisivat viennin ja transiton kilpailukykyä. Kilpailu kuljetusreittien välillä on kireä, joten kaikkien rautatieliikenteen toimijoiden on tehtävä yhteistyötä. Rajapalautusten vähentäminen on yksi niistä”, kertoo Freight One Scandinavian toimitusjohtaja Anssi Laakkonen. Projektikuljetuksia säätävät lastaus- ja kiinnitysehdot sekä tavarankuljetusehdot, jotka ovat olleet voimassa vuodesta 2006. Normien tavoitteena on varmistaa rahdin turvallisuus ja eheys, mutta vaunuja jää jumiin rajalle tai käännytetään kokonaan muun muassa teknisten ja kaupallisten vikojen sekä dokumentaation laadun vuoksi. ”Tämä on osa liikenneturvallisuutta. Kuljetuksista löytyy kuitenkin esimerkiksi irronneita puunosia, kiinnitys on riittämätön tai ei ole kiinnitystä ollenkaan, käytetään väärää lukitusta. Näiden seurauksena lasti voi päästä liikkumaan eikä tavara ole kuljetuskuntoista”, kuvailee Buslovskajan aseman varapäällikkö Anzhelika Pynt. Pyntin mukaan Buslovskajan asema tekee hyvää yhteistyötä Vainikkalan kanssa, mutta peräänkuuluttaa lähettäjän vastuuta kuljetuksen asianmukaisesta valmistamisesta. Venäläiset painottavat, että itänaapurissa katsotaan dokumentteja huolellisesti ja sääntöjä noudatetaan hyvin tarkasti. ”Dokumenttien tekoon voi vaikuttaa paljon yksinkertaisilla asioilla. Buslovskajan asemalta on mahdollista tilata myös tarkastus, joka on toiminut hyvässä yhteistyössä. Tukea kyllä löytyy”, kertoo VR Transpointin Ari-Pekka Tynys, joka vastaa kansainvälisen tavaraliikenteen erityiskysymyksistä. Itärajan rautatierahtikuljetuksissa ollaan siirtymässä täysin paperittomaan lähetykseen, jota pilotoidaan parhaillaan, mutta varsinainen käyttöönotto tulee kuitenkin viemään aikaa. Kuljetusmäärä Suomesta Venäjälle on kasvanut 2,4 prosenttia tämän vuoden aikana. Lisätietoja: Anssi Laakkonen, toimitusjohtaja, FOS, puh. 0400 401 972, anssi [dot] laakkonen [at] freight1 [dot] fi