Junavaunujen runkoja Kazakstaniin pikavauhdilla

Kolmen viikon toimitusaika nipistettiin 5 vuorokauteen

 

Freight One Scandinavia (FOS) toimi tärkeänä lenkkinä kuljetusprosessissa, jossa 17 espanjalaisen Talgon valmistamaa henkilöjunan vaunurunkoa toimitettiin Kazakstanin rautateille. Vaunurungot kuljetettiin avovaunuilla Astanaan pika-aikataululla: Kun normaali kuljetusaika Suomen ja Venäjän rajalta Kazakstaniin on noin kolme viikkoa, nyt vaunujen oli oltava olla perillä alle viidessä päivässä.Tämä oli mahdollista vain asiantuntevalla erikoiskuljetusten projektinhallinnalla.

FOSin asiakkaana kuljetuksessa toimi Agility Logistics, joka järjesti vaunurunkojen kuljetuksen espanjalaisen Talgon tehtaalta lähtösatamaan Bilbaoon ja edelleen Suomeen, Haminan satamaan. Siirtokuormaus laivasta FOSin toimittamiin avovaunuihin tehtiin Haminassa, jossa siirtokuormauksesta  vastasi Steveco.

Asiakas oli valinnut HaminaKotkan sataman  kuljetusreitikseen sen riittävän koon ja sijainnin vuoksi – kyseessä on Suomen suurin satama ja se sijaitsee lähellä rajaa.
 
FOSin tehtävänä oli toimittaa Haminaan Stevecon raiteelle 17 kappaletta venäläisen OAO PGK:n VO-vaunuja sovitun aikataulun mukaan, järjestää kaikki tarvittavat rahtimaksut perille asti ja laatia rahtikirjat. Lisäksi FOS osallistui yhteistyössä VR:n, OAO PGK:n ja Kazakhstanin rautateiden kanssa kokojunakuljetuksen organisointiin, erikoiskuljetuslupien ja  erikoisaikataulun järjestämiseen, lastausvaiheen valvontaan ja rajanylitykseen liittyviin järjestelyihin. FOS vastasi myös informaation välittämisestä eri kielillä eri osapuolten välillä, mikäli oli oleellinen osa projektinhallintaa.

- Tehtävämme oli myös varmistaa, että vaunut pääsevät ongelmitta jatkamaan matkaansa Buslovskajan raja-asemalta. Lastausvaatimusten toteutumiseksi järjestimme paikan päälle Haminan satamaan useiden päivien ajaksi Buslovskajan varapäällikön, joka osallistui lastaustöiden valvontaan, kertoo kuljetuksesta vastuussa ollut FOSin varatoimitusjohtaja Konstantin Naumov.- Mahdollisten tullimuodollisuusongelmien välttämiseksi toimitimme kaikkien kuljetus- ja kauppalaskujen kopiot etukäteen suoraan Buslovskajan raja-aseman tulliviranomaisille esitarkistettavaksi. Koska kyseessä oli ensimmäisen erän toimittaminen, lastaustöiden valvontaan Haminassa osallistuivat myös sekä espanjalaisen valmistajan että vaunujen tulevan käyttäjän, Kazakhstanin rautatien edustajia. Teimme siellä aamusta iltaan kansainvälistä tiimityötä, jonka lopputuloksena oli varma, nopea ja mutkaton rautatiekuljetus Suomesta Kazakhstaniin, Naumov kertoo.

- Suurimpana haasteena oli kuljetuksen kiireinen aikataulu. Laiva Bilbaosta saapui Haminan satamaan keskiviikkona 16.11.2011, ja vaunurungot piti saada Astanaan seuraavan viikon kuluessa. Normaalisti aikaa vastaavaan kuljetukseen rautateitse kuluu noin kolme viikkoa, Naumov jatkaa.

Yhteistyössä FOSin osaomistajien OAO PGK:n ja VR:n sekä Kazakstanin rautateiden kanssa kuljetukselle järjestettiin erikoisaikataulu niin, että se toteutettiin kokojunakuljetuksena  eli omalla veturilla koko matkan ajan erittäin suurella keskinopeudella. Poikkeuksellinen oli myös kuljetusreitti – vaunut ajoivat päärataa Pietarista Moskovaan ja sieltä eteenpäin. Tavallisesti rahtikuljetukset ohjataan aina pitempää reittiä ja päärataa nykyään käytetään vain henkilöliikenteeseen.

- Kuljetus lähti Haminasta maanantaina 21.11. illalla suoralla junalla Vainikkalaan. Kaikki rajamuodollisuudet ja erikoiskuljetustarkastukset Buslvoskajan raja-asemalla suoritettiin muutamassa tunnissa yöllä ja jo tiistaiaamuna klo 10.05 junan matka jatkui Buslovskajasta eteenpäin. Lauantai-aamuna 26.11 klo 06.30 paikallista aikaa juna saapui Sorokovaya -määräasemalle Astanassa. Koko kuljetusaikataulu Haminasta alkaen toteutui lopulta jopa tunnin tarkkuudella.

Nyt toimitetut ensimmäiset 17 vaunurunkoa olivat vasta alkusoittoa osapuolten yhteistyössä. Yhteensä vuosien 2011-2013 aikana Kazakstaniin tullaan toimittamaan noin 400 henkilöliikennevaunua. Kyseessä on Kazakstanin rautatien organisoima kansainvälinen projekti.

- Kyseessä on joka kerta näytön paikka paitsi FOSille, myös koko vankalle suomalaisen logistiikkaosaamisen maineelle. Onnistuminen vaatii erittäin hyvää projektin kokonaishallintaa, josta meillä on kokemusta. Yksikään lenkki koko haasteellisessa toimitusprosessissa ei saa pettää, Naumov sanoo.