Maitojauhetta Seinäjoelta Kazakstaniin

Valion maitojauhe kulkee Suomesta Keski-Aasiaan 5100 km matkan kahdessa viikossa

Valion Seinäjoen tehtaalla lastataan kaksi kertaa kuukaudessa kaksi täyttä rekkalastillista maitojauhetta kohti Kouvolaa. 60 lavallista 25 kg:n säkeissä olevaa jauhetta siirretään Kouvolan CET-terminaalissa 158 m3:n katettuun vaunuun, ja matka kohti Kazakstania alkaa.

Freight One Scandinavia (FOS) on vastannut Valion maitojauheiden viennistä Kazakstaniin viimeiset kolme vuotta. Vuositasolla jauhetta kulkee FOSin toimesta noin 1500 tonnin verran.

FOS hoitaa koko kuljetusputken Seinäjoelta Almatyyn Kazakstaniin, jossa loppuasiakas ottaa tavaran vastaan. FOS vastaa vaunujen aikataulutuksesta ja niiden kunnosta, hoitaa tavaran asianmukaisen lastaamisen vaunuihin, huolehtii rahtikirjojen, kauppalaskujen ja muiden dokumenttien oikeellisuudesta, ja yhteistyössä FOSin osaomistajien OAO PGK:n ja VR:n sekä Kazakstanin rautateiden kanssa varmistaa että vaunut kulkevat ajallaan perille. Kouvolan CET-terminaalissa rekkakuormat siirretään 158 m3 katettuun vaunuun, jonka FOS on valmistellut.

 

  • 60 lavallista maitojauhetta 25 kg:n säkeissä
  • Kokonaispaino 62 t 158 m3:n katetussa vaunussa 
  • Kouvolan CET-terminaalin laajennuksen myötä varastointi- ja lastaustilaa on yhteensä 25 000 m2 
  •  CET-terminaalin vieressä on FOSin vaunuparkki, jossa on 

 

Kuormalavat on pakattava tiiviisti, jotta tavara ei pääse liikkumaan etenkään pituussuunnassa. Lavojen väliin oviaukkoon pakataan ilmasäkkejä, jotka toimivat puskureina vaunun heilahduksissa.

- Haasteena on optimaalisen lähetyskoon löytäminen, jotta kuljetus voidaan toteuttaa taloudellisesti, samalla kuitenkin niin että kuorma saadaan lastattua vaunuun oikeaoppisesti ja turvallisesti, kertoo FOSin myyntipäällikkö Tero Mäkinen.

Kouvolasta maitojauhe lähtee kohti Vainikkalaa ja Buslovskayaa. Tavara kulkee Pietarin, Jaroslavlin, Rostovin ja Penzan kautta Kazakstaniin ja aina Almatyyn Kazakstanin kaakkoiskulmaan saakka. Matkaa Valion Seinäjoen tehtaalta määränpäähän kertyy yli 5100 km, ja matka-aika on noin kaksi viikkoa.

- Meille on tärkeää rahdin korkea laatu ja oikea-aikaisuus. Elintarvikkeiden poikkeuksellisen korkeat laatuvaatimukset vaativat myös rahdinkuljettajilta korkealaatuista palvelua, ja sitä olemme FOSilta saaneet. Kokonaisuudessa olemme olleet tarjottuun palveluun erittäin tyytyväisiä, kertoo Valion aluejohtaja Ari Ahonen.